NÁPOLY és CAPRI ... a földi mennyország :)

Nem is tudom, hogy hol kezdjem. Először is, hogy az elején nem is tudtuk, hogy hova mennénk barátainkkal, de az egyik fő szempont az volt, hogy valami új helyre, ahol még nem jártunk. Ez még 2017-ben volt. Természetesen minden egy gyors kereséssel kezdődött, mint mindig. A keresés gyorsan véget is ért, mikor 6-7000 Ft-os jegyekre akadtam Budapest - Nápoly útvonalra. Olasz területről Milánó és Róma után nem volt kérdés, hogy végre e délebbre fekvő, méltán híres várost is felfedezzük. Elmondhatatlanul vonzott a még anno, a történelem órán tanult Vezúv vulkán, illetve a környezetében lévő elpusztított Pompei és Herculaneum. Nem volt tehát kérdés, most Nápoly következik.

Kellemes időben induló járatok

Végre volt egy gép, ami nem reggel 06:00-kor indult, mert ugye annál is illik 2 órával az indulás előtt odaérni, tehát 4-re, így Dunaújvárosból, kb 02:30 kellett volna elindulni. Ebben az esetben VÉGRE Budapestről, kellemes időben, 11:35-kor szállt fel a gép, amúgy szinte percre pontosan. Tervezett landolási idő előtt: 12:55-kor, tökéletesen, zökkenőmentesen landolunk. A repülőtérről az egyik legolcsóbb módot választottuk a belvárosba való bejutáshoz, ez nem más, mint az Alibus, mely a repülőtérről a központi vasútállomáshoz (Napoli Centrale, a Piazza Garibaldin), és a Molo Beverello kikötőhöz közlekedik. A busz 20 percenként jár, 6:30-23:40 között. A jegy ára 2017-ben 4 EUR (a sofőrtől is megvehető, ugyanannyiért). A buszjegy 90 percig érvényes, tehát át lehet még vele szállni Nápolyban más járatra is.

Első állomásunk :  Piazza Garibaldi

Leszálltunk a buszról. A központi vasútállomáson a Piazza Garibaldinál szálltunk le. Az emberben, sokakban ott motoszkált akkor, a médiában hangoztatott migráns helyzet problémája. Nos, kellemes meglepetés volt látni, hogy az elvileg egyfajta problémásabb gócpontnak nevezhető vasútállomás és környékén nem volt szembetűnő ezen probléma. Nem volt egy emberrel sem több, vagy veszélyesebb alak, mint itthon pl Budapesten a keletinél. Hogy a hatóságok erre fel vannak készülve, és figyelnek eme problémára errefelé, az nem volt kérdés. Hogy migránsok vannak-e ? Biztos. Hol nincsenek? Találkoztunk velük ? Nem tudom! Lehet, hogy elment mellettem, de nem tudtam, hogy az, tehát ennyit arról, hogy okoztak-e problémát a migránsok ..... azt se tudtuk, hogy ott vannak-e egyáltalán :)
Nem különösebben szép tér, sőt. Egész egyszerűen a város közepe mondhatni, ami óriási tömeget kezel. Ez a központ és kész.

Első benyomások Nápolyról

Az első benyomások Nápolyról: .... hát vegyesek az érzelmeim. Igazából én sokat voltam már olaszban, fenn északon Milánóban, délebbre Rómában, és most még délebbre Nápolyban, és abszolút igaz, amit sokan mondanak, ahogy egyre délebbre haladunk annál "mocskosabb" a hely, egyre "igénytelenebbnek" tűnik a helyzet. (Bár meg kell vallanom, hogy egyre élettel telibb és jobb is) Az utcák szemetesek, néhol hömpölygött a szemét az utcán, néhol meglepően tiszta volt, ám teljesen átlagos kép az, amikor a egy étterem, vagy kávézó kinti terasza mellett 25 cm-re áll 30-40-50 cm magasságban a szemét, és jól menő olasz üzletemberek ülnek öltöny-nyakkendőben a szemét mellett a teraszon kávézgatva, pl.: egy üzleti megbeszélésen. Érdekes. Sem nekik nincs erre igényük, sem a kávézó tulaja, személyzete nem fordít rá időt és energiát, hogy ezt a durva helyzetet megszüntesse. Nekik jó ez így full természetes. Fotó az utcáról !

Durva nem ? :) Előtte, utána, mögötte éttermek, pizzériázók, kávézók.... nekik jó ez így! Hm... hát ez van. Ők vannak otthon, nekünk kell megszokni. :) Bevallom azért nem ez az uralkodó látkép Nápolyban, de azért lehet látni, hogy milyen helyzetek is vannak szimplán az utcán, séta közben.

Nápoly, mint bázispont egyéb túrákhoz, felfedezéshez

Nápolyt akarva-akaratlanul is össze-össze hasonlítom Rómával. Nápoly Olaszország 3. legnagyobb városa, szintén óriási történelmi múlttal és jelentőséggel bíró városa. A Vezúv, Herculaneum, Pompei nevezetességekről is híres, a legtöbb embernek maga a vulkán és az általa elpusztított Pompei jut eszébe ... és valóban ezek gyönyörű természeti és történelmi helyszínek, amit látni kell, de Nápoly ennél sokkal többet rejt magában.

FONTOS :

Nápoly mellett...

Nagyon fontos megemlíteni azt is, hogy remek adottságai mellett Nápoly elsőrangú bázisként szolgálhat Olaszország legcsodálatosabb részeinek felfedezéséhez. Többek között közel található a Vezúv, és az általa elpusztított, a Világörökség részét képező Pompeji és Herculaneum területére (belépő Pompejibe és Herculaneumba is azonos áron: 2017-ben 11 EUR, 18-25 éveseknek 5,50 EUR, 18 év alatt ingyenes).

Herculaneum mindössze 13 km-re van, Pompeji pedig 25 km-re, mindkét ősi város a Nápolyból is induló Circumvesuviana vonat Sorrento-vonalán érhető el 25 ill. 40 perc alatt. Herculaneumhoz és a Vezúvhoz a Ercolano Scavi, míg Pompejihez a Pompei Scavi megállóhelyen kell leszállni. Mivel csak 3 (2 és fél) napot töltünk Nápolyba, így eme egy komplett napos Pompei túrát most nem tudtuk beiktatni, illetve több forrásból hallottuk, hogy érdemes ahelyett inkább a Pompei Múzeumot felkeresni Nápoly belvárosában. A felnőtt jegy 11 Euro. Mi emellett döntöttünk.

Kiegészítés : mégis eljutottunk Pompei-be

Itt 2 lehetőség közül választhattunk. 1. verzió: a kényelmes megoldás. Összebarátkoztunk egy korrekt taxissal és bár volt több olyan ajánlata ami korrekt volt, és a lehetőségek közül azt választottuk. hogy Nápoly központjából elvisz minket Pompei-be, magához a bejárathoz. Ez az út oda a taxival 10 Euro/fő. Ott vár ránk kb másfél vagy 2 órát, ingyen és visszahoz minket 10 Euro/fő áron. Úgy gondoltuk ez elég korrekt és ezt a módot is kipróbáltuk.
2. verzió: a kevésbé kényelmes megoldás, de olcsóbb az pedig a vonat.  A Nápolyból is induló Circumvesuviana vonat Sorrento-vonalán érhető el, ára alig 1 irányba 4,20 Euro. Főszezonban jó korán célszerű elindulni, mert iszonyatosan sokan lesznek a vonaton. Számíts arra, hogy végig állsz. A legtöbben épp Pompeibe tartanak, így akkor lesznek végre kevesebben a vonaton mikor épp te is leszállnál :)   ... szóval talán érthető, hogy miért a 4,2 Euros vonat helyett a 10 Euros, kényelmes taxit választottuk :)
Pompei szerintem fantasztikusan jó. Bár valóban a legtöbb régészeti leletet már eltávolították onnan, és elszállították a Peompei Múzeumba, attól függetlenül az a miliő ami ott van, a romok között ... maga a történelem. Senki ne hagyja ki, ha Nápolyban jár!

TOVÁBBÁ :

Egyéb célpont a Nápolyból induló "csillagtúrához"

Az másik, és egyben egyik legcsodálatosabb amit KÖTELEZŐ látni (szerintem) az CAPRI! Csupa nagybetűvel! :) Capri egy viszonylag apró, de csodálatos, paradicsomi sziget. Meglátogatni, ha már Nápolyban van az ember gyakorlatilag kötelező. Capri szigetén lehetőség van meglátogatni a Kék Barlangot, csónakon át lehet hajózni. Nápolytól pedig elérhető távolságra van Sorrento, vagy épp Amalfi tengerpartja is.

CAPRI

Számomra egy csoda. Nem hittem volna, hogy otthonomtól 1 óra 30 percnyire repülővel és 50 perc hajó útra (mert ugye csak hajóval lehet megközelíteni), található egy ilyen különleges, csodálatos környezet. Arról már nem is beszélek, hogy Nápolyt látva, nem ismerve az olaszországi délre jellemzőbb állapotot,  az akár még picit csalódva is a városban, felszáll a kikötőben a hajóra, és 50 perc múlva megérkezik Capri szigetére... elmondhatatlan érzés les úrrá rajta. Nagyjából úgy lehet elképzelni, mintha egy betondzsungelből, egy nagyvárosból, 50 perc múlva a Jurassic Parkban vagy :) Első ránézésre tényleg úgy tűnt. A sziget felső, magasabban fekvő része a párától, felhőtől már nem is látszott, sejtelmes, rejtélyes hangulatot árasztva, tényleg mint a Jurassic Parkban, vagy Gilligan szigetén lenne az ember  :)   Fantasztikus látvány volt.

A sziget felfedezése

Számomra egy csoda. Nem hittem volna, hogy otthonomtól 1 óra 30 percnyire repülővel és 50 perc hajó útra (mert ugye csak hajóval lehet megközelíteni), található egy ilyen különleges, csodálatos környezet. Arról már nem is beszélek, hogy Nápolyt látva, nem ismerve az olaszországi délre jellemzőbb állapotot, az akár még picit csalódva is a városban, felszáll a kikötőben a hajóra, és 50 perc múlva megérkezik Capri szigetére... elmondhatatlan érzés les úrrá rajta. Nagyjából úgy lehet elképzelni, mintha egy betondzsungelből, egy nagyvárosból, 50 perc múlva a Jurassic Parkban vagy :) Első ránézésre tényleg úgy tűnt. A sziget felső, magasabban fekvő része a párától, felhőtől már nem is látszott, sejtelmes, rejtélyes hangulatot árasztva, tényleg mint a Jurassic Parkban, vagy Gilligan szigetén lenne az ember :)  Fantasztikus látvány volt.

CAPRI SZIGETÉRŐL ...

Eme luxus területen kellemesen csalódtunk az árakban, mert hogy pl a boltban egy sör kb 1 Euro volt (300 Ft). Ezt, ebben a környezetben, egyáltalán nem nevezném soknak, főleg tudva, hogy a Francia Riviérán pl Nizzában egy sör egy kis teraszos kávézóban 5-6 Euro, tehát kb 1500-1800 Ft. A buszok nevetséges áron jártak a szigeten kb 2,2 Euro volt a buszjegy, amely a sziget egyik legmagasabb pontjára vitt fel, legalábbis addig, ameddig még közúti közlekedéssel megjárható. A hegy igen magas pontján, ameddig busszal lehetséges egy térre vittek minket.

Ez az a pont, ahonnan egy jegypénztárnál lehet jegyet venni, (14 Euro : 2023-as adat) egy egysoros, egyszemélyes, beülős libegőbe, amivel fel lehet jutni a hegy csúcsára. Tudni kell, hogy nekem iszonyatosan tériszonyom van, a kettes létrán már ver a víz, de erőt vettem magamon, és beültem ebbe a .... kis "lélekvesztőbe", és irány a csúcs. Az biztos, hogy életem egyik legjobb döntése volt. Maga az út ebben a néhol nem kis magasságban végighaladó pályán fantasztikus volt, élvezhető minden perce. Az út picit olyan volt néhol, mintha valami esőerdő lombkoronáján keresztül vezetett volna. Szélcsend volt, sütött a nap, közel 28-30 fok volt, eszméletlen csend, csak a madarak csiripeltek. Ám még ez is eltörpült attól a látványtól ami odafenn fogadott.

Amikor felértünk a hegyre, valami csodát láttunk... Engem szinte letaglózott a látvány. Olyan magasságban voltunk, hogy a felhőkre néztünk rá!!! Persze repülőről minden nap azt látod, de az nem ugyanaz. A felhők haladtak a széljárásnak megfelelő irányba, ám neki ütköztek a sziget csúcsának és a szemünk előtt fordultak vissza. A felhők nem jutották át a szigeten. Lehet ez másnak tök természetes, vagy megszokott, hát.... én ilyet még nem láttam... :)

Rózsaszín Jaguár... vagy ami van :)

A fenn töltött idő fantasztikus volt. Minden perce maga volt a csoda. Ezt megunni nem lehet, ez egészen biztos. Bár azon a napon elég korán, gyakorlatilag az első hajók egyikével sikerült a szigetre érkezni, de valamiért a 16:00 körül induló hajóra vettük meg elővételben a jegyet... hogy miért ? ... nem is tudom. Talán alábecsültük a sziget természeti csodáit, azt az erejét amivel hatni tud az ember érzékeire. Minden órával ahogy egyre közelebb értünk a visszaindulás idejéhez, egyre csak azt kérdezgettük magunktól, hogy mi a francnak vettük a 16:00-s járatra jegyet, miért nem a 18:30 vagy későbbire foglaltunk... De hát ez van. Az utolsó pillanatig amíg csak lehetett fenn voltunk a csúcson. Barátainkkal kiszámoltuk, az optimális útvonaltervet, időpontokat, hogy hogyan fogunk lejutni a hegyről a libegővel, hogyan érjük el a buszt, és azzal hogyan érjük el a hajót amire megvolt a jegyünk. Így is tettünk. Utoljára körbenéztünk, elmorzsoltunk egy könnycseppet és a libegővel lejutottunk, közben elaléltunk a látványtól. A buszmegállóba állva várjuk a járatunkat. Kb 10-en állnak előttünk. Jön egy busz végre, ám amikor kinyílik az ajtó látszik, hogy kb 2 ember fér fel. A buszok meg kb 10 percenként jönnek. Nem volt nehéz, könnyen kiszámoltuk, hogy ha a következő járatok is ilyen rendszerességgel és ilyen telítve jönnek, akkor úgy 40-50 percig fog tartani, míg lejutunk a kikötőbe, tehát lekéssük a hajónkat. Így nem maradt más, mint a Taxi. A busz hozzátetszem kb 2,2 Euro lett volna egy útra, míg egy arra járó taxist leintve kiderült, hogy talán 30 Euro-ért levisz minket a kikötőbe, tehát fejenként 7 Euro, mivel 4-en voltunk. Gondolom nem kell mondani, hogy sokkal gyorsabb, kényelmesebb megoldás volt, mint a busz, arról már nem is beszélek, hogy gyakorlatilag az egyetlen lehetőség is, amivel elérhettük a hajót. A sziget talán egyetlen rózsaszín taxiját sikerült kifognom, e tényt, kb fél napig hallgattam, 10 percenként a fejemhez vágva, de hát el kellett érni a hajót, és a cél szentesíti az eszközt :D

UTOLSÓ NAP!

Végül elértük a hajót. 50 perces hajóút után, amit végigülve, kb 30 percnek sem érezni, kiszálltunk ismét, a lélegzetelállító sziget után a kissé lehangoló nápolyi valóságban. Hazasétáltunk, vissza a szállodánkhoz, néhol át a szeméthegyen, kb fél órás út, vagy picit több. Ennyi séta, ekkora távok, ennyi utazás, ennyi inger után igencsak elfáradtunk, így altatni nem kellett senkit sem. Ez a nap volt az utolsó teljes nap amit Nápolyban tölthettünk, mert másnap délelőtt már indultunk hazafelé.

Természetesen az utolsó napra is tartogattunk valamit, hiszen kb 11:00 magasságában kellett csak a reptér felé venni az irányt, így ha viszonylag korán kelünk akkor 1-2 apróságra még lesz idő. Felkeresni egy kávézót, venni egy utolsó pizzát, illetve elmenni a helyi piacra. Na hát a piac nem volt semmi. Mindig lenyűgöz a tengeri halak, ételek sokszínűsége és a boltok, piacok óriási kínálata, de hát persze, úgy könnyű egy városnak (e tekintetben) ha kb 5 percre van egy tenger :) A piacon lehetett venni mindent, a halak fajtáit talán nem is tudtam annyiféle volt, mint még sosem láttam. Ám kicsit tovább mentünk a piacon és lehetett venni mindent. Talán túl sokat is. Cipőket, öveket, táskákat, rohadt jó árakon. Tovább haladva, hoppá, ukrán cigi, egyéb zárjegy nélküli cigi, zárjegy nélküli DVD, szerintem csak urániumot nem lehetett ott venni, vagy csak nem találtuk meg :) Venni nem vettünk semmit, nem is azért mentünk, de örültünk, hogy nem hagytuk ki.

KÖLTSÉGEK :  pl 3 éj 4 napos időszakra

Az út ára :

Ide, Nápolyba, általában extrém olcsó repülőjegy nincsen, vagy ha igen, az pl télen, amikor azért korlátozottabbak a lehetőségek.

Ha repülőjegy esetében a 18 - 18e Ft-os jegyet talál az ember azt meg kell venni, mert alacsonynak nevezhető még : tehát 36.000 Ft retúrba.

A szállást nehéz leírnom, hiszen attól függ mikor, hol, melyik területen, stb stb , de nagyjából 50.000 Ft-ra lőném be a 4 napi szállás árat per fő-re osztva.

Ez így REPÜLŐJEGGYEL, TRANSZFERREL ÉS HOTEL SZOBÁVAL (hol reggelivel, hol nem) kb : 90.000 Ft-ba meg kell, hogy álljon, 1 főre a 4 nap!

Ottani költségek :

Capri hajójegy retúrba kb : 22 Euro / irány, tehát kb 8.000 Ft körül lehet a hajó egy irányba. (2023-as adat)

Caprin : kb 2,20 Euro : 800 Ft a buszjegy irányonként ami fel visz a hegyre.  (2023-as adat)

Caprin : kb 14 Euro returba :  5.600 Ft oda-vissza a Libegő a hegyre  (2023-as adat)

Nápolyból Sorrentoba vonattal, kb 4.20 Euro.  Onnan pl busszal 2,20 Euro Positanoba.

Étel : nagyon jó áron van, amennyiben kisebb büfékben, vagy gyorsétterem szerű helyen, inkább akár séta közben harapna valamit az ember.

Nápolyi étterem árak :

Sok helyen, kis kávézós-sütizős helyen 1 vagy 1,5-2 Euro egy szelet pizza, ami olcsó, és jól el van vele az ember egy ideig.

Nápolyban egy átlagos pizza (Margarita) egy normál étteremben, kb 5-6 Euro, a többi szalámis, pármai sonkás stb inkáb 8-9-10 Euro között mozog.

Egy spagetti 10-12 Euro, egy seafood spagetti kb 12-15-18 között.

Egy üveg házi bor, vörös vagy fehér (7.5 dl) 7 euro.

ELŐNYÖK :

• Ha jó időben kifogja az ember, olcsó a repülőjegy
  • Az olcsó repülőjegy mellett, nagyon kellemes időben indulnak a gépek, se túl korán, se túl későn
  • 2 légitársaság is közlekedik erre az 1 reptérre, így széles a választék a repülőjegyek terén
  • Az árak, bolti árak, éttermi és büfé árak, egész kellemesek
  • Fantasztikusan sok lehetőséget nyújt Nápoly, egyfajta csillagtúra kiinduló bázisának tökéletes a város

HÁTRÁNYOK :

• Nápoly iszonyatosan szemetes, mocskos, 1-2 utcában szinte letaglózó a látvány
  • Bizonyos területek, pl éjszaka nem túl bizalomgerjesztőek és nem épp biztonságosak, sok fekete faszi, aki néha kokaint, hasist és egyebet árulnak
  • A hotel árak nem mondható alacsonyaknak, sokszor még "szozonon" kívül sem

Ha bármi kérdésed van, vagy tanácsot kérnél, írj üzit