Izrael déli része : Eilat

Nos... Vegyes érzelmekkel írok Izraelről és azon belül is Eilatról. Szögezzük le, hogy imádok utazni, imádom a kultúrát és bárhol is jártam eddig, az összes helyre visszamennék 100-szor is ha úgy adódik. ... és talán talán ez az egyetlen hely, ahol ezt nem merem, nem tudom úgy kimondani, hogy ne akadjon meg a hangom egy pillanatra. Ahogy kezdtem, igen, vegyesek az érzelmeim Eilattal kapcsolatban. Ezen kultúra sajnos engem nem fog meg, kimondom egyenesen nem szeretem. De ez csak egy dolog.

Transzfert foglaltam még itthonról, hogy ha megérkezünk az Eilati repülőtérre, akkor be tudjunk valahogy jutni a hotelhez. Egy ismeretlen országban, ismeretlen helyen nem akartam buszjáratokkal szórakozni, gondoltam most ez így egyszerűbb lesz. Jó döntésnek bizonyult, mert aki jött értünk kisbusszal, az egyben idegenvezető is volt, ás miközben szállítottak minket a reptérről a hotelhez legalább mesélt.
Na itt 2 dolgot szögeznék le, vagyis emelnék ki a beszélgetésből.
1. dolog : megemlítettem, hogy miközben mentünk át a városon a hotelhez, közben láttunk építés alatt lévő félkész házakat, tehát igazából szerkezetkészek voltak, vagy volt aminek igazából csak az alapja állt. Mindegyik "félkész" épületen viszont láttam/láttunk olyan elemeket amiket furcsáltunk. Volt egy kocka minden épületben, aminek a fala kb fél vagy 1 méter vastag lehetett. Erre mondja az idegenvezető, hogy az csak a szokásos atombunker. Aham... Oké. Szerintem is teljesen normális dolog az, és óriási biztonságban élhetnek az emberek egy olyan helyen, ahol szinte építésügyi előírás a házikódba az atombunker.2. dolog :  valaki nézte a híradót és az volt benne, hogy éppen odaérkezésünk előtt kb 2 héttel rakéta támadás érte Eilatot. Megkérdeztük, hogy ez igaz-e.  A válasz az volt, hogy óóóó igen, kb 80 rakétát lőttek Eilatra, de abból kb 30-at leszedett a légvédelem és a maradék 50 amúgy mellé esett volna. Hmm.... Oké.

Ehhez annyit tudnék hozzáfűzni, hogy ha ezt a 2 kis "apróságot" összerakjuk, mind az atombunkert, mind a rakétákat és aki szerint itt kellemes, biztonságos és jó élet van, az keresse fel kezelőorvosát és gyógyszerészét !

Ezt most tegyük félre, lapozzunk. Eilat ugye Izrael déli részén fekszik, gyakorlatilag a legdélebbi pontja. Ez itt egy hármashatár, ugye tőle balra, nyugatra már Egyiptom van, tőle jobbra, keletre, gyakorlatilag  bicikli távolságra pedig már Jordánia.

Amiért mégis...

A fenti "problémák" és ellenérzéseimet félre téve azért el kell mondanom, hogy a természeti kincsei, parkjai, hegyei, kanyonjai stb az ellenállhatatlan. Ezeket muszáj megnézni. Ahogy említettem, hogy sem a kultúra része nem fog meg, sem a biztonság részével (nagyon) nem értek egyet, de a természeti kincsei szinte páratlanok, és amiatt bizony-bizony csak visszamennék :) .

Timna Nemzeti Park

Elképesztő hely. A Timna Nemzeti Park, ahol a világ első rézbányája magasodik.   Friss felfedezések szerint Salamon király bányáit rejtheti Izraelben a Timna Nemzeti Park. Ha történeti forrásnak tekintjük a Bibliát, akkor az első Szentély korában, Saul, Dávid és Salamon idején rendkívüli gazdagságban éltek a zsidó királyok.

Az elmúlt 70 évben komoly régészeti vita zajlott arról, hogy Salamon király csak egy helyi kiskirály vagy valóban jelentős királyságot építő történeti személy volt, mivel a legutóbbi időkig alig találtak hiteles bizonyítékokat a Biblia birodalmának korából, mintegy háromezer évvel ezelőttről.

Holt-tenger

Nevét onnan kapta, hogy a magas sókoncentráció miatt nem élnek meg magasabb rendű élőlények benne. A Holt-tenger kb. nyolcszor annyi sót tartalmaz, mint az óceánok vize. A Jordán folyó által táplált Holt-tenger Izrael és Jordánia határterületén helyezkedik el. Partvidéke is kietlen: kopár sivatag és terméketlen. A Holt-tenger azonban nem a környezetéről, hanem sótartalmáról kapta a nevét. A magasabb sókoncentráció miatt gyakorlatilag nem élnek meg élőlények a vízben, a Jordán vizéből ide érkező halak is azonnal elpusztulnak. Ez a szárazföld egyik legmélyebb pontja is, a víz tükre kb. 420 méterrel, a tófenék 795 méterrel van a tengerszint alatt.
A Holt-tenger vizében található só összetétele nem azonos a konyhasóéval, mert számos értékes nyomelemet is tartalmaz. Ezek a nyomelemek a vízben különböző ásványi anyagokkal keveredve nyerik el gyógyhatásukat is. A magas sótartalom miatt azonban körültekintően kell használni vizét: 10-15 percnél többet nem szabad fürdőzni benne, kifejezetten ügyelni kell arra is, hogy egy kortyot se nyeljünk le belőle, hiszen a sótartalma miatt a nyelőcsőbe jutva károsíthatja a felső légutakat.
Egészséges is :

Rövid ideig tartó fürdőzés esetén a Holt-tenger vize kifejezetten egészséges. Nagy mennyiségű kalcium-, magnézium-, kálium- és nátriumtartalma miatt a kúrákat alkalmazzák a reumatikus megbetegedésekre, légúti problémákra, izomfájdalmakra, legkülönbözőbb bőrbetegségekre. Brómtartalma miatt idegnyugtató, fájdalomcsillapító hatással is rendelkezik. Általánosságban elmondható, hogy a holt-tengeri só gyorsítja a sebgyógyulást, valamint hőszigetelő és fertőtlenítő hatással is bír. Ennek fényében valójában annak is hasznos lehet egy mártózás, aki nem szenved különösebb betegségben.

A fürdőzést követően érdemes még kipróbálni az ideálisan 20 percig tartó iszappakolásos kúrát is, hiszen maga a víz és az iszap együttesen fejtenek ki látványos hatást. Az iszap környező hegyekből bemosódó agyagból keletkezik, majd évezredeken át szívja magába a tengervíz tápláló ásványi-anyagainak nagy részét.

Vörös kanyon

Eilattól 22 km-re észak felé helyezkedik el Izrael egyik legszebb tájegysége, a Red Canyon (Vörös-kanyon). Mindenképp ajánljuk, egy délelőttöt érdemes itt eltölteni, nagyon gyönyörű látványt nyújtanak a természetesen kialakult vörös sziklák. Eljutni busszal a 392-es busszal lehet a központi pályaudvarról, amely hétköznap másfél óránként jár, szombaton nem közlekedik (!!), de autót is lehet bérelni, vagy taxival, de az drága.
Mi a buszt választottuk, a sofőr is bemondja, de az automata hang is, hogy a Red Canyon a következő megálló, meg akkor is ha megérkeztünk.  A busztól kb 10 percet kell sétálni a túraútvonalak kiindulópontjáig, de minden ki van táblázva és a jelzéseket is karban tartják. A kiindulóponttól többféle útvonalat lehet választani: a zöld a legrövidebb ami épp megjárja a kanyont és fordul is vissza.
Véleményem szerint elég veszélyes a túra. Normál esetben a képeken látott relatív szűk kanyonban sétálunk, ám jönnek azok a részek, amikor létra szerűségen kell fel-le másznunk. Azt hittem ez lesz a neheze, de nem.  Végül egy olyan falon kell végig mászni, ahol se biztosító kötél, se karabiner, se semmi nincs. A i-re a pontot az adtam mikor kapaszkodom a kis korlátba a hegyen, alattam azért szép kis mélység, ám egyszer csak elfogy a korlát, de az út menne tovább. Na ott már tényleg, se kapaszkodó sem semmi, ha a lábad, a cipőd stb megcsúszik esel is lefelé és alattad sincs se trambulin se semmi, de még csak bozótos sem, csak a szikla. Nekem ez egy kicsit furcsa volt. :)   Bár így volt izgalmas :)

Maszada erőd

Az izraeli Maszada erőd helyszínénél nehezebb lenyűgözőbbet találni: a Júdeai-sivatagban fekszik, közel a Holt-tengerhez, egy fennsík tetején, több száz méter magasan, mégis (részben) a tengerszint alatt. Itt vívtak szó szerint utolsó vérig menő csatát a rómaiak és a zsidók közel 2000 éve: a végeredmény a várat reménytelenül védő zsidó katonák és családjuk tömeges öngyilkossága lett. Az erőd, ahol még Nagy Heródes is palotát épített, ma a világörökség része.

Halkan jegyzem meg, hogy viszonylag olcsón van lehetőség libegővel felmenni a hegyre, az erődhöz. Természetesen nem kérdés, hogy mikor én ott vagyok a libegő épp talán a kötelező szervizelésen esett át, tehát nem működik. Jó semmi gond, akkor menjünk gyalog.  Aham.... Hát nem vagyok egy finnyás gyerek, meg is másztam, de kb 10-szer kellett megállnom felfelé menet. Soha többet! :)

Coral Beach

A víz alatti obszervatóriumtól vissza a város felé helyezkedik el egy hosszú, fürdőzésre alkalmas partszakasz, ahol halakkal együtt lehet úszkálni és ha sznorkerezünk, akkor gyönyörű korallokat és annál is gyönyörűbb halakat lehet látni. Tényleg együtt lehet úszni velük, olyan közel merészkednek az emberhez. Mi januárban voltunk, így akkor úszni egy kicsit "kemény" :)